Home > Nieuws en activiteiten > Jong en bewegen

pedagogiek-toegelicht

Jong en bewegen

Weet jij hoeveel een kind van 0-4 jaar dagelijks moet bewegen om gezond op te groeien? En weet je ook dat hier beweegadviezen voor zijn?

In 2022 heeft de gezondheidsraad beweegadviezen gegeven voor kinderen van 0-4 jaar. Best bijzonder, want voorheen waren deze adviezen vooral voor kinderen vanaf 4 jaar. Er moet nog meer onderzoek naar gedaan worden, maar het laat nu al zien dat ook voor de allerjongste kinderen regelmatig en gevarieerd bewegen erg gezond is. Onze pedagoog Stans vertelt hieronder alles over bewegen door en met kleine kinderen!

Op jonge leeftijd draagt bewegen en experimenten bij aan de ontwikkeling van motorische vaardigheden. De motorische ontwikkeling wordt ingedeeld in de grote motoriek en de kleine motoriek. Grote motoriek verwijst naar bewegingen met het hele lichaam zoals rollen, kruipen, opduwen, lopen, klimmen, springen, gooien en het aannemen van lichaamshoudingen. De kleine motoriek slaat op activiteiten met vingers, handen, armen en ogen. Deze activiteiten spelen een rol in het vastpakken van voorwerpen, het stapelen of ergens iets inpassen.

Beweegt een kind veel dan heeft dat invloed op fitheid en actief zijn. Wanneer een kind op jonge leeftijd actief is, is de kans groot dat dit ook in latere levensfasen zo is. Hierdoor is de kans op hart- en vaatziekten, depressie en overgewicht kleiner. En de kans op een beter zelfvertrouwen en psychosociaal welbevinden is groter. Allemaal goede redenen om ook bij jonge kinderen bewegen hoog op de agenda te zetten.

Meestal bewegen jonge kinderen het liefst de hele dag. Ieder kind heeft voorkeur voor bepaald spel en materialen. Vind jij het ook zo plezierig om te kijken naar het spel van jonge kinderen? Ze verzinnen op creatieve wijze hun spelletjes en maken hun eigen regels aangepast aan de beweegmogelijkheden. Maar door verschillende (maatschappelijke) ontwikkelingen zoals het verdwijnen van speelruimte en het toegenomen gebruik van beeldschermen (iPad, telefoon en televisie), is de leefstijl van veel kinderen de afgelopen decennia veranderd. De balans tussen actief bewegen en passieve activiteiten (zoals langdurig zitten) is hierdoor soms doorgeslagen naar de passieve kant.

De rol van volwassenen (ouders, verzorgers, pedagogisch medewerkers) is belangrijk in het ontwikkelen van beweegvaardigheden van kinderen. Wanneer volwassenen betrokken zijn bij beweegactiviteiten zijn kinderen gemotiveerder en bewegen ze gemakkelijker. Wij hebben als volwassenen dus een essentiële rol.

Op onze kinderopvanglocaties bieden we structureel voldoende beweging aan kinderen in de groei. Zo dragen we op een positieve manier bij aan de ontwikkeling van een gezonde leefstijl. Bewegen zit in onze dagelijkse routines.

Vooral bij jonge kinderen (baby’s en dreumesen) moet je als volwassene soms even nadenken hoe ze te stimuleren in hun beweging. Daarom tot slot wat beweegtips om het bewegen bij de allerjongsten te vergroten.

 

 

 

 

Beweegtips voor je baby

· Stimuleer je baby een aantal keer per dag om op de buik te liggen. Het oefenen van buikligging is belangrijk om te kunnen spelen en op den duur van daaruit te zitten en te kruipen.

· Trek je baby soepele kleding aan waarin het lekker kan bewegen.

· Help je baby diens voetjes te ontdekken door bijvoorbeeld rammelsokjes aan te doen.

· Zorg dat de ondergrond waarop je baby speelt warm, stevig en ruw is. Zo kan het de ondergrond gebruiken om zich af te zetten.

· Draag je baby afwisselend rechts, links en middenvoor. Op deze manier krijgt het kind verschillende beweegprikkels aangeboden.

· Varieer in de omgeving waar je je baby legt en laat spelen. Denk bijvoorbeeld aan de box, een speelkleed, een aankleedkussen op een veilige plek, je eigen buik. Door verschillende omgevingen zal je baby op verschillende manieren uitgedaagd worden.

· Geef je baby de ruimte om te rollen.

· Speel kiekeboe spelletjes met je baby.

· Geef je baby bewegend speelgoed waar het achteraan kan kruipen (bv een zachte bal).

· Laat je baby kruipen op een matras of luchtbed (niet te hard opgepompt). Zo kan het diens evenwicht oefenen.

Beweegtips voor je dreumes

· Geef je dreumes de ruimte om te kruipen. Haal het kind geregeld uit de box en laat het rondkruipen. Een bal is leuk en interessant om naar toe te kruipen en weg te rollen.

· Een matras of luchtbed is ook voor een dreumes leuk speelgoed. Het kind kan erop klimmen, eraf rollen en erop spelen. Zo oefent de dreumes diens evenwicht.

· Geef je dreumes volop de kans om zich op te trekken aan verschillende soorten stevig meubilair. In de box zal het zich voornamelijk optrekken aan de spijlen met de armen. Bij de bank bijvoorbeeld zal het kind niet genoeg grip hebben en zal het bij het optrekken ook beenkracht moeten gebruiken. Varieer geregeld.

· Daag je dreumes uit om kruipend op ontdekkingstocht te gaan. Bouw bijvoorbeeld een hindernisbaantje met stoelen waar het onderdoor en achterlangs kan kruipen.

· Laat je dreumes blootsvoets op verschillenden ondergronden stappen. De voetspieren en tastzin worden zo extra gestimuleerd.

· Begeleid je dreumes bij klimmen en klauteren. Blijf erbij, maar grijp niet te snel in. Door zelf diens omgeving te ontdekken leert je dreumes diverse mogelijkheden kennen.

Veel beweegplezier!

 

Gerelateerde artikelen