Home > Nieuws en activiteiten > Pedagogiek toegelicht: Wil je met me spelen?

pedagogiek-toegelicht

Pedagogiek toegelicht: Wil je met me spelen?

door onze pedagoog Lucinda Koolhof

Kinderen leren door te spelen. Het is niet alleen leuk, maar ook enorm belangrijk voor hun ontwikkeling. Zo verkennen ze de wereld om zich heen.
Spelen begint al op hele jonge leeftijd.

 

Baby’s spelen bijvoorbeeld door te proeven en te voelen. Zo ontdekken ze structuren en krijgen door waar hun eigen lichaam eindigt en de wereld begint. Je kunt ook al heel vroeg meespelen met een kind; de bewegingen van je baby nadoen, een toren bouwen die een dreumes om kan gooien of een spelletje doen met een kleuter. Omdat leren samen spelen een proces is dat volop in ontwikkeling is, leert het kind gaandeweg steeds meer vaardigheden waar het de rest van zijn of haar leven profijt van kan hebben.

Samen spelen is een geweldige manier voor kinderen om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Door te spelen met andere kinderen en volwassenen, leren kinderen hoe ze moeten samenwerken en omgaan met anderen. Zo leert een kind bijvoorbeeld hoe het kan omgaan met de emoties van zichzelf en van de ander. Wat doet een kind bijvoorbeeld als de volwassene – of een ander kind – de zojuist met precisie gebouwde toren omgooit?

Kinderen kunnen in hun spel ook uitdagingen en problemen tegenkomen die moeten worden opgelost. Ook hier kan het bouwen van een toren als goed voorbeeld dienen. Wat als een kind een hele hoge toren wil bouwen, maar de toren blijkt niet stevig genoeg? Of wanneer je met meerdere kinderen in het keukentje aan het koken bent en de pannen zijn op? Kun je dan met elkaar tot een oplossing komen?

Spelen is ook belangrijk voor de fysieke ontwikkeling van kinderen. Tijdens het samen spelen kunnen kinderen hun motoriek verbeteren en volop in beweging zijn. Als ouder kun je ook hier prima een rol in hebben. Zet bijvoorbeeld eens een parcours uit en doorloop deze samen. Wie is het snelst? Of ga samen zandkastelen bouwen in de zandbak; moedig je kind aan wanneer hij of zij aan de beurt is.

Kinderen hebben een ongelooflijke verbeeldingskracht en creativiteit. Door met ze te spelen, kunnen we hen helpen deze vaardigheden verder te ontwikkelen. Het kan een kind helpen wanneer we hier als volwassene niet het spel overnemen, maar eerst verkennen wat het kind aan het doen is. Kijk eens goed wat het kind aan het doen is en hoe het aan het spelen is. Vanuit wat je ziet, kun je verbinding maken met het kind. Die door je door contact te leggen, misschien een vraag te stellen en naast of met het kind mee te spelen. Daarna is er ruimte om het spel te verrijken; uit te breiden met nieuwe verhalen, materialen en/of rollen. Zo kan de toren die je eerder hebt gebouwd opeens fungeren als een raket. Hierdoor veranderen mogelijk de rollen en taken ook. Opeens ben je niet meer aan het bouwen, maar gaat het om een astronaut die naar de ruimte vertrekt.

Naast dat spelen enorm veel doet voor de ontwikkeling van het kind en het een bijdrage levert aan de band met de volwassene, is het leuk en biedt het ontspanning. Dus als je de kans krijgt om met kinderen te spelen; doe het dan vooral!

 

Wil je meer lezen van onze pedagogen? Lees dan bijvoorbeeld eens over RISICOVOL SPELEN of TAALONTWIKKELING VAN KINDEREN.

Gerelateerde artikelen