Home > Nieuws en activiteiten > Inspiratiethema Vroeger

activiteitenontdekkensamen

Inspiratiethema Vroeger

Stap je met ons in de tijdmachine? Tijdens het inspiratiethema Vroeger duiken we miljoenen jaren terug in de tijd en reizen van de dino’s 🦕 langs mammoeten, Romeinen, prinsessen en ontdekkingsreizigers naar hele hoge pruiken, knikkers en opa’s en oma’s. Samen ontdekken we de wereld van toen. Aan het einde van de tijdreis snappen we de wereld van nu een stukje beter!

Thuis meedoen met het thema? Kijk hieronder voor leuke tips!

Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk andere inspiratiethema’s zoals Zintuigen, DE 4 ELEMENTEN of IN DE BUURT.

Hapjes om je klauwen bij af te likken!

Vragen die je kunt stellen aan kinderen
Bij welk hapje lik jij je klauwen af?
Met welk fruit zou jij graag een dino maken?
Waar kunnen we dinoklauwen van maken?

Achtergrondinformatie
Er zijn veel verschillende manieren om (gezonde) dino hapjes te maken!
Leg na het zien van de inspiratiebeelden bijvoorbeeld stukken fruit op tafel en ga met de kinderen kijken welke fruit dino’s er allemaal ontstaan. Maak dino empanada’s/(appel)flappen en kijk met de kinderen welke vulling zij lekker vinden. Een hartig flapje is bijvoorbeeld lekker met paprika, ui, mais en zure room.
Of wat dacht je van dino koekjes/broodjes? Te maken van een simpel koekjes- broodrecept. En waar je met de kinderen bijvoorbeeld fossielen
van kunt maken.

Wat heb je nodig?
Verschillende soorten groenten, fruit
Bladerdeeg
Sateprikkers
Meel
Ei
Bloem
Suiker
Boter

Hollandsche meesters

Vragen die je kunt stellen aan kinderen

Welke spullen hebben de mensen allemaal gebruikt om het schilderij na te bootsen?
Welk schilderij vind je het beste nagemaakt en waarom?

Achtergrondinformatie
De 17e eeuw schilderkunst was een periode van grote bloei voor de Nederlandse kunst. De schilders uit deze tijd maakten werken in verschillende genres, zoals historiestukken, portretten, landschappen, zeegezichten, stadsgezichten, genrewerken en stillevens. Ze ontwikkelden een eigen stijl, die gekenmerkt werd door een realistische weergave van licht, kleur, ruimte en details. De bekendste Nederlandse
schilders uit de 17e eeuw zijn Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Frans Hals.
Tijdens de lockdown in de coronaperiode ontstond de volgende ‘challenge’: Tussen kunst en quarantaine, waarbij mensen met spullen die
bij hen thuis lagen bekende schilderijen gingen nabootsen. Het is ontzettend leuk om met kinderen te kijken of je dit ook kunt doen. En misschien is het wel leuk om met jongere kinderen naar de kleuren van de schilderijen te kijken en samen kleuren te mengen. Hoe maak je een lichtblauw, en hoe maak je dat donkerder? etc.

Wat heb je nodig?
Voorbeelden van bekende schilderijen
Huis, tuin en keukenspullen
Schmink
Verf en kwasten

TV programma maken

Vragen die je kunt stellen aan kinderen
Welk TV programma vind jij leuk en waarom?
Welke rol zou je graag willen hebben in een TV programma?

Achtergrondinformatie
De TV is voor kinderen van nu niet meer weg te denken uit de huiskamer. De eerste TV uitzending was op 2 oktober 1951. Sindsdien zijn er talloze kinderprogramma’s gemaakt. Ga eens met kinderen in gesprek wat zij een leuke show vinden en waarom. Is het een snel programma, of juist rustig? Wordt er veel gepraat of weinig? Is het informatief of worden er alleen maar grapjes in gemaakt?
Stel dat zij zelf een TV programma mogen maken, wat zouden ze er dan in willen hebben? Het is handig om een script te schrijven, waar je
kort en bondig in opschrijft wat er in het deel van het programma gebeurt en hoe lang dit stukje ongeveer duurt.
Bekende kinderprogramma’s van vroeger zijn: Calimero, Bassie & Adriaan, Sesamstraat, de Fabeltjeskrant, Ren je Rot, De Film van ome
Willem, de taarten van Abel, de Droomshow en Achterwerk in de kast. Zijn er kinderen die deze programma’s kennen?
Het laatste programma is een leuk format om zelf met de kinderen na te spelen: kinderen konden in een kast gaan zitten waarvoor een
gordijntje hing. Deze kast stond op een drukke plek, ergens in een bepaalde plaats in Nederland. Om de beurt schoof een nieuw kind het
gordijntje open, en kreeg vervolgens enkele minuten zendtijd om iets te vertellen, te laten zien, een kunstje te doen of iets anders. Daarna
schoof het kind het gordijntje weer dicht. In iedere aflevering kwam er een aantal kinderen aan het woord.
De presentaties werden niet achteraf bewerkt en het kind kreeg tijdens de presentatie geen hulp. Alle bloopers werden dus ook uitgezonden. Er zijn genoeg fimpjes van afleveringen te vinden, mocht je er een willen kijken met de kinderen.

Wat heb je nodig?
TV gemaakt van karton, of een kast van bijvoorbeeld karton met gordijntjes. Of een poppenkast bijvoorbeeld.
Eventueel een microfoon
Leuke outfits voor de presentatie
Papier, stift en verf voor de achtergond van de set.

Gerelateerde artikelen