Home > Nieuws en activiteiten > Pedagogiek toegelicht: De band met je kind versterken en gelijktijdig de ontwikkeling stimuleren door samen te spelen

pedagogiek-toegelicht

Pedagogiek toegelicht: De band met je kind versterken en gelijktijdig de ontwikkeling stimuleren door samen te spelen

Hoe makkelijk wil je het hebben? Vanuit liefde en aandacht spelen met je kind en het heeft gelijktijdig ook nog zo veel voordelen voor jullie beiden!

Spelen en ontwikkelen gaat hand in hand samen met elkaar. Kinderen leren door ervaringen op te doen. Al is niet elke ervaring met spelen direct ook stimulerend voor de ontwikkeling je kind. Want wanneer kinderen veel vrij en zelfstandig spelen zonder de aandacht van de volwassenen om hun heen is er minder sprake van een leerrijke speelomgeving. Volwassenen die meespelen met de kinderen helpen hen enorm met onder andere de taalontwikkeling, de aandacht vasthouden en een stapje verder zetten. Hoe dat precies werkt? Onze VE-coach Saskia Hartman en pedagoog Elise Brunings leggen hier uit in hun nieuwe blog!

Wat ontzettend belangrijk is voor een kind is een warme, liefdevolle omgeving waarin hij voelt dat hij welkom is en dat jij als volwassene graag tijd met hem doorbrengt. Kinderen voelen enorm goed aan dat jij tijd en ruimte voor hen maakt wanneer je letterlijk even je telefoon weglegt (of iets anders waarmee je bezig was) en je volledige aandacht naar hen brengt. Ga naar je kind toe en vraag of je mee mag spelen. Meestal roepen kinderen dan heel enthousiast “Ja!”. Verwoord wat je ziet dat hij doet en gebruik ook net wat moeilijkere woorden, volg de leiding die je kind neemt. Nodig je kind uit iets te doen wat hij nog niet deed of durfde. Je gooit bijvoorbeeld eerst samen de emmer met zand om, omdat hij een zandkasteel wil bouwen. Bij de eerstvolgende volle emmer moedig je je kind aan om zelf de emmer om te kiepen. Lukt het niet: “he jammer, kom proberen we het nog een keer!”. Dit maakt het spel net wat uitdagender en net van dat stapje meer doen ontwikkelt je kind in zijn spel. Dit wordt ook wel het prikkelen van de zone van naaste ontwikkeling genoemd.

Belangrijk is om in de gaten te houden dat je het spel niet zo uitdagend maakt dat de stap tussen wat je kind al kan en dat wat voor hem nieuw is te groot wordt. En dat je het spel niet zo’n andere wending geeft dat zijn zeggenschap er niet meer toe doet. Gebeurd dat veelvuldig dan maakt dat je kind gefrustreerd en verlies je juist zijn aandacht bij het leuke samen spelen dat jullie deden.

Wanneer je de moeite neemt om mee te doen met het spel van je kind voelt je kind zich ontzettend geliefd. Jij bent er echt even voor hem en bent geïnteresseerd in wat hij doet. En gelijktijdig ontwikkelen kinderen hier dus enorm van!

Veel samen-speelplezier gewenst!

Mocht je niet uitgelezen zijn en behoefte hebben aan nog wat voorbeelden:

Zowel thuis als in een professionele setting kun je kinderen goed observeren. Bekijk de huidige interesse van het kind en wat het al kan. Kies een volgende stap die past in het spel dat het kind al doet. Begeleidt, ondersteun en stimuleer het kind daarin, laat het kind stapje voor stapje losser tot hij het zelf kan:

  • Een kind kan de tel-rij noemen van één tot tien, maar kan nog niet zelfstandig voorwerpen tellen. Door samen voorwerpen te tellen lukt het wel. Je speelt in op wat het kind kan en creëert kansen zodat het kind kan oefenen. Zo stimuleer je de zone van naaste ontwikkeling.
  • Een kind dat nog niet zelf kan lezen, kan een prentenboek wel “meelezen” als een volwassene de tekst voorleest. Een kind ontdekt hierdoor dat er verband bestaat tussen het verhaal en de prenten en letters in het boek. Hierdoor wordt de behoefte aan leren lezen gewekt. Samen een prentenboek lezen is dus een activiteit die een zone van naaste ontwikkeling prikkelt naar zelf lezen.
  • Een kind kan al goed fietsen op een loopfiets en heeft interesse in een fiets met trappers. Je laat het kind de fiets zien en je vertelt wat er anders is (bijvoorbeeld de trappers). Je helpt het kind op de fiets en begeleidt hem en je geeft hem vertrouwen. Vervolgens laat je steeds een stukje los. Het kind doet dus steeds meer zelfstandig.
  • Bij het aanbieden van taal is het belangrijk dat je taalaanbod net boven het taalniveau is van het kind, alsnog moet het voor hem wel begrijpelijk zijn wat je zegt. Om ervoor te zorgen dat ook minder taalvaardige kinderen het gesprek kunnen volgen leg je als volwassenen vooraf of tussendoor de moeilijke woorden uit. Dit kan eventueel met behulp van plaatjes of echte materialen.

Tot slot: Als je merkt dat de aandacht of interesse van een kind verslapt, stop je met het aanspreken van de zone van de naaste ontwikkeling en ga je eventueel een volgende keer verder.

Wil je meer lezen van onze pedagogen? Lees dan bijvoorbeeld eens over RISICOVOL SPELEN of TAALONTWIKKELING VAN KINDEREN.

 

Gerelateerde artikelen